Friday 24 January 2014

Aku jatuh cinta




Aku dah jatuh cinta dengannya
masa tu, aku asing dan terasing...
berada ditengah2 kemelut dunia yang mencabar jiwa keremajaanku...
tapi...
kehadirannya memberi sinar harapan yang telah lama aku inginkan...
pertemuan yang masih segar diingatan ketika aku berjalan-jalan bersama teman di sebuah pusat membeli belah... ketika kami singgah dikedai buku, hadir seorang wanita muda bersama dengannya... aku lihat kakak itu mungkin sebaya kakakku... dan dirinya, bersama kakak tersebut... aku curi2 memandang... saat itu, hatiku terdetik mahu mengenalinya... walau aku sendiri tidak tahu bagaimana....

akhirnya, aku berjaya curi2 keluar bersama dengannya...
berada bersamanya membuat jiwaku tenang...
hingga aku jatuh cinta padanya...dan sentiasa ingin bersama...
salahkah cinta itu?... aku katakan tidak... kerana cinta adalah fitrah...
tapi aku tahu, cinta yang fitrah itu... mungkin boleh jadi fitnah... namun sepenuh hati, aku berjanji untuk menjadikan cintaku jauh dari fitnah...

cintaku padanya telah menaikkan martabatku sebagai seorang wanita...
dia sentiasa melindungiku... menjagaku saban waktu... 
hingga aku melupakan kisah cintaku dahulu... untuk sebuah hidup baru bersamanya...
mudahnya aku jatuh cinta???... tidak, aku sebenarnya telah lama memerhatikannya dahulu sebelum aku menyatakan cintaku... malah aku berperang dengan diriku sendiri sama ada untuk memilih cinta lamaku, atau beralih ke cinta yang baru...namun, aku perlu memilih dan berkorban...
aku yakinkan hati... ini pastinya pilihan yang lebih baik...

sejak percintaan aku dengannya...
ia tidak pernah menyusahkan ku, malah kehadirannya sering membantuku...
bila keluar walau dimanapun aku berada, aku pasti ingin bersama dengannya...
hingga pernah diawal percintaan dahulu, teman2 bercerita kisahku dan dirinya...
tapi aku gagahkan hati... aku perlu harungi... 
bagiku, dia adalah penyelamatku dari mata2 lelaki yang memandang...
malah dia juga yang mendekatkan aku dengan tuhanku...
jadi, dimana salahnya jika aku terus berdegil ingin berdamping dengannya???...

suatu hari, ditakdirkan aku bertemu kembali dengan kakak tersebut kerana kami sama2 sedang mencari dirinya...
ketika itu, hubunganku dengannya telah hampir 1 bulan lebih...
akhirnya kakak tersebut mengajakku ke rumahnya....
sejak itu, aku kenal erti persahabatan...
persahabatan yang membawa aku mengenali tuhan...
dari situ, aku mula merawat hatiku... hatiku yang paranoid pada perkataan 'ustaz' dan 'ustazah'...
hingga keadaan itu menghalang aku untuk menuntut ilmu...
anehkan.... mungkin kerana pengalamanku dahulu membuatkan aku jadi begitu...
namun dia, telah membawaku untuk keluar dari kemelut itu...

namun aku akui, sepanjang percintaan ini...
tidak semudah yang ku impikan...
namun, kerana Allah aku jatuh cinta...
maka segala kesusahan itu ku pulangkan semula kepada-Nya...

syukur ya Allah... kerana pertemukan aku dengan dirinya...jilbab labuhku...
moga cintaku pada lembaran kain yang ku panggil jilbab ini, terus meninggikan martabat dan melindungi wanita serta kekal bersama redhaNya... sungguh! melalui sehelai kain, aku nampak the beauty of world through islam...


p/s: ;dia' atau 'dirinya' merujuk kepada tudung yang berukuran 1.5 meter... memang untuk memilih kain yang hanya sepanjang 1.5 meter itu nampak mudah, namun hakikatnya mujahadah itu masih perlu... kerana bukan mudah untuk memilihnya menjadi sebahagian dari diri... bak kata orang zaman sekarang, kena bercinta dulu... dan sesungguhnya islam mewajibkan umatnya menutup aurat... wajib itu bukan paksaan yang memaksa, tapi ia anugerah yang perlu dijaga... dan bila kita patuh suruhan-Nya, insya'Allah kebaikan yang lain turut akan hadir... 



::edit dari kisah sebenar::

_nur insan
presint 5


23 februari 2013 (2.34 am)

No comments:

Post a Comment